GerryvdS.reismee.nl

6 weken later.......in NL

Lieve allemaal,

Het laatste verhaal, de laatste stappen, het is voorbij. Ik ben nu bijna weer 6 weken in Nederland en eerlijk gezegd viel het niet helemaal mee! Hier was ik vooraf al voor gewaarschuwd, maar toen kon ik daar alleen maar om lachen. Op het moment zit ik dus achter mijn pc. Het voelt soms nog alsof ik over een aantal dagen weer verder moet reizen, maar dat is helemaal niet zo! Heel raar, als het reizen inmiddels in je bloed is gaan zitten. Nee, het zijn weer de alledaagse zaken waar ik me nu mee bezig houd en het woordje 'moeten' hoor ik ook zo ontzettend vaak. Het lijkt ook alsof hier alles stil heeft gestaan, mensen zijn nog steeds waar ze een half jaar geleden ook waren en ook nog steeds bezig met waar ze toen ook mee bezig waren. En ik, ja ik heb een half jaar geleefd, genoten en ontzettend veel gezien. Er gaat geen dag voorbij waarin mijn gedachten niet even terug gaan naar mijn super fantastische Zuid-Amerikareis.......

Tijdens mijn reis heb ik 7 landen bezocht. Er is mij een paar keer gevraagd wat is je favoriete land en ik ben tot een top 3 gekomen. Dit lijstje is natuurlijk gebaseerd op mijn ervaringen en gevoelens die ik op bepaalde momenten had. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar Paaseiland, niet alleen vanwege het subtropische klimaat, maar juist vanwege de mooie natuur en bovenal de enorme Moai beelden, de vrijheid die ik er heb ervaren, de mensen, het heerlijke eten maar bovenal de niet/nooit meer te beantwoorden vragen over het eiland en de bewoners. Fascinerend.

Top 3 landen:

  1. Paaseiland (is geen land, behoort tot Chili), 3.750 km van de bewoonde wereld
  2. Ecuador, een klein land met strand, besneeuwde vulkanen, jungle
  3. Bolivia, nog vrijwel onbedorven, het meest authentieke land wat ik in Zuid-Amerika heb bezocht

Gewoon een ticket boeken en op avontuur gaan en dan komen jullie er allemaal achter wat voor een geweldige landen dit zijn ;-))!

Het meest ‘tegenvallende’ land was Argentinië. Hier had ik een hele andere voorstelling van, met name de prijs- kwaliteit verhouding is ver te zoeken. Ook in Chili was dit zo, zeker na mijn verblijf in Bolivia, Peru en Ecuador. De overgang is waarschijnlijk te groot geweest. Argentië en in mindere mate Chili doen westers aan, het authentieke is niet terug te vinden.

Top 5 steden/stadjes:

  1. San Pedro de Atacama
  2. Valparaiso
  3. Puerto Natales
  4. Quito
  5. Buenos Aires

Bovenstaande stadjes/steden zijn het gewoonweg waard om te bezoeken en de eerste 3 liggen in Chili. In alle 3 de stadjes hangt gewoon een relaxte sfeer, wat ik persoonlijk veel prettiger vind dan de drukte in grote steden. Al heb ik met veel plezier ook Quito, La Paz, Santiago en Buenos Aires bezocht. Op Quito na heb ik alle steden bekeken vanuit een dubbeldekker, met koptelefoon en een keuzemenu van 8 talen. Je ziet de hoofdzaken van de stad en kunt uitstappen bij iedere bezienswaardigheid. Ook heb ik in alle 4 de steden uren rond gelopen, op terrasjes gezeten en musea bezocht. Genieten van een stad, soms alleen, soms met andere reizigers.

Top 5 leukste activiteiten:

  1. 3-daagse jeeptocht over de zout en hoogvlaktes (Salar de Uyuni) van Bolivia naar Chili
  2. Machu Picchu bezoek met Betsy en Ton in Peru
  3. 4 dgn en 3 nachten boottocht met de Navimag in Chili, van Puerto Montt naar Puerto Natales
  4. 2 daagseboottocht Lake Titicaca met overnachting bij locals op Amantani, Peru
  5. 5 dagen in de jungle in Ecuador, vanuit Coca naar La Selva junglelodge

En dat zijn slechts 5 van de zaken die ik gezien of gedaan heb. Hotsprings in Papallacta en Banos, Cajas National Parc, klimmen op de Cotopaxi, het prachtige Quilotoa Lake, Bellavista Cloud Forest, Otovalo, Cuenca en nog veel meer, en dan heb ik het alleen nog maar over Ecuador !! Chileens en Argentijns Patagonië, Iguazu in zowel Brazilië als Argentinië – onvoorstelbaar krachtige natuur en onvergetelijke herinneringen.

En dan ook nog alle dieren die ik gezien heb! Walvissen, dolfijnen, zeehonden, pinguïns, flamingo's, pelikanen, luiaard, kaaiman, etc. etc. Als je dan nagaat wat ik allemaal nog meer gedaan heb dan kan mijn geheugen dat zelfs allemaal niet bevatten. Gelukkig heb ik veel mooie en geweldige foto's van mijn ervaringen!

Maar helaas het half jaar is ten einde gekomen. In het afgelopen half jaar ben ik nog nooit zó sportief geweest. Wat wel weer goed was, want inmiddels ben ik toch een kilootje of 4 lichter! Ik heb een ontelbaar aantal kilometers wandelend afgelegd in Quito, de jungle, eigenlijk overal wel.

Dan zullen er ook mensen zich afvragen wat ik geleerd heb en wat ik uit mijn reis meeneem. Wij weten dat wij het in Nederland goed hebben, maar ook dat er bepaalde zaken anders kunnen. Ook weet ik dat ik mijn grenzen kan verleggen en meer aankan dan dat ik vooraf gedacht had. Ik zou dan ook mijn leven zo willen gaan inrichten dat veel reizen tot de mogelijkheden behoort. Het gevoel van vrij zijn, ontdekken en grenzen verleggen is namelijk gewoon geweldig! Maar waar ik ook nog beter achter ben gekomen is dat ik weet hoe ik in elkaar zit en dat ik de wereld aankan! Al had ik het van tijd tot tijd wel even helemaal gehad.........

Een druppel op een gloeiende plaat noem ik het werken met de straatkinderen en de kinderen in Parque Carolina, 3 weken stelt niets voor. Toch had ik deze ervaring niet willen missen en ben blij dat ik ook dit heb kunnen doen.

Ik ben nog steeds dubbel en dwars blij met mijn beslissing om gebruik te maken van de vrije tijd die ik in 2011 door het verliezen van mijn baan tot mijn beschikking had. Ik heb een fantastisch half jaar gehad. Het laatste verhaal is een feit en bijna ten einde. Ik hoop dat iedereen genoten heeft van mijn verhalen en foto's, zelf ook reislustig is geworden en daarvoor mooie ideeën heeft opgedaan.

Tot slot nog een paar statistiekjes:

In het afgelopen half jaar heb ik:

'7 landen bezocht, 11 grensovergangen beleefd,in vele bussen gezeten, in nog meer taxi’s gereden, 43 ho(s)telbedden bevuild, in 21 vliegtuigen gevlogen, in 10 bootjes gevaren, 1 fiets bereden, veel flessen water leeggedronken, duizenden foto's gemaakt en vele euro's uitgegeven.'

Liefs Gerry

PS : Sten en Madeleine, dank je wel voor een goede opzet van het eindverhaal.

Reacties

Reacties

Annemieke

Wauw! Echt een super reis! Krijg er zin in als ik jouw verhalen lees. En dat in een half jaar tijd, echt geweldig! Is een sollicitatie bij Dosjer iets voor je? Ben je wel 3 maanden van huis. Ik ben afgewezen, heb geen van de landen bezocht die zij aanbieden. USA, Australie en New Zeeland hebben ze daar reisbegeleiding namelijk. Groetjes en tot snel. Keer hapje eten? Na 4 April, dan ben ik weer thuis.

Annemieke

Hoi Gerry,
Ik doe het even via deze weg..Ben alle telefoonnummer en andere gegevens kwijt wat er in mij mobiel stond! Het ding stopte er ineens mee. Jouw nummer heb ik dus ook niet meer of je emailadres. Kan je mij smsen, dan heb ik je telefoonnummer weer. As dinsdag hebben een afspraak, nu zou ik willen vragen: kan je die woensdag 18e? Zou fijn zijn. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active