GerryvdS.reismee.nl

Villarrica, Pucon en Pto. Varas

Van lieverlee naar het zuiden van Chili aan het reizen, alsof ik al onderweg ben naar huis…. Het ziet er hier ongeveer net zo uit als bij onze oosterburen (Duitsland), op de besneeuwde vulkaantoppen na. Het landschap met heuveltjes en meren, de vrij blonde mensen die hier naar toe zijn gekomen vanuit Duitsland sinds 1852, het eten, de Feuerwehr (ipv Bomberos-wat veel leuker klinkt), de veelal houten huizen. Het ademt Duitsland in deze omgeving.

Voelt enigszins vertrouwd, maar vind het vrij saai hier. Heb thriller van Ester Verhoef gelezen-is me prima bevallen.

Ben in Pucon wezen raften en heb onder aan de Villarricavulkaan nog in de sneeuw gelopen met 2 Brazilianen uit Brasilia die nog nooit echte sneeuw hadden gezien, laat staan in de sneeuw hadden gelopen!! Was natuurlijk helemaal fantastisch, alhoewel het geen lekkere kraaksneeuw was-ijzig als je er een keiharde bal van maakt.

In Pucon ook wezen raften, dat blijft gaaf om te doen-ook hier de boot uit voor te gevaarlijke stroomversnelling. Helaas door het koude water weer een paar dagen verkouden. Het weer is hier heerlijk, gisteren sinds lang weer eens regen gehad.

Had ook een heel leuk hostal met Zwitsers-Chileens echtpaar en andere reizigers ontmoet.

Ja, en dan toch weer iets meegemaakt op het momento dat ik me dus nogal beroerd voelde. Met de bus van Villarrica naar Puerto Varas (wat trouwens volgens de Chilenen de beste stad in Chili is om in te wonen). Niks aan de hand zou ik zeggen.

Maar..in het busstation staan diverse bussen met naamplaatje waarheen/waarvandaan. Vraag ik in mijn beste Spaans de bus naar Pto. Valras (geen naamplaatje met deze naam te bekennen). De jongen van JAC-tours wijst de tijd aan op de bus van 8.30-nee, die niet. De volgende van 8.40, ja dat is de goede tijd. Hij bekijkt mijn ticket met mijn bestemming en gooit mijn rugzak in de bagageruimte en ik stap in op stoel nr. 20.

We zijn 5 a 10 minuten onderweg en dan komen ze langs voor ticketcontrole. Ja, ik zit in de verkeerde bus, wat een lullo zeg om mij in deze bus te laten instappen-maak dat maar weer eens duidelijk in het spaans. Hij loopt naar de chauffeur en die stopt en ik moet de bus uit, inmiddels min of meer al in de middle of nowhere. Na een half uur nog geen bus die richting Villarrica teruggaat en veel auto´s komen er ook niet langs. Zag even de uitdaging niet in dit probleem en heb een potje lopen huilen langs de weg.

Met grote en kleine rugzak en draagtas naar een bushalte gelopen, ik moest toch wat en geheel ongevaarlijk was het niet. En na zo´n 20 minuten kwam er een auto vanaf een weggetje en die stopte en heeft me keurig netjes bij de busterminal teruggebracht. Daar mijn beklag gedaan en ik werd in een kantoortje verder geholpen met mijn klacht. Ik was echt woedend, natuurlijk ook wel op me zelf, maar dat je zomaar wordt gedropt….

In Pucon zo las ik in mijn boek zou je de beste steak van bijna heel Chili kunnen eten. Dat heb ik gezien, het was een lap vlees voor een hele familie van minimaal 4 personen.

Ik heb er nog niet de helft van op, het was me wat te bloederig allemaal-en daar houd ik helemaal niet van. Dat ga ik dus ook in Argentinië niet meer bestellen.

Je leert steeds meer!

Vandaag met plaatselijk vervoer naar Lago Todos los Santos, het mooiste meer van het merengebied. Absoluut mooie omgeving, maar het kan me niet zo boeien. Geen boottochtjes of zo, zwart zandstrand en veel wind.

In Santiago, Valparaiso en Isla Negra heb ik de huizen bezocht van Pablo Neruda, winnaar Nobelprijs voor de Literatuur 1971. Wat een aparte huizen heeft hij gemaakt met dito inrichting en ontzettend veel verzamelingen van all over the World. Jammergenoeg mag je niks fotograferen, alleen buiten.

In Santiago mijn bootticket cash betaald i.p.v. met mijn geblokkeerde creditcard. Tot un toe lukt het me nog steeds zonder creditcard, het geluk is dat je hier soms kunt pin-betalen.

Morgen laat ik de meren achter mij. Pak de bus en de ferry naar het grootste eiland van Chili, Chiloë. Op naar de eerste pinguïns.

De kerstsfeer is steeds meer merkbaar, weet niet of het de duitse omgeving is of de datum die steeds dichterbij komt…het stille nachtlied op de achtergrond in de supermarkt, een creatieve kerstmarkt-in Pto. Varas.

Blijf het leuk vinden om steeds weer iets te horen uit NL!!!

Dank je wel voor de reacties in 2011 en por favor nog een paar in 2012 (de 26e januari terug in NL).

In ieder geval voor jullie allemaal :

Hele fijne Kerstdagen

en een

Gezond, mooi en goed 2012

en mocht je het er even van gaan nemen, al of niet in het buitenland (Duitsland-Australië-Frankrijk), natuurlijk ook nog een prettige vakantie erbij.

Liefs vanuit Casa Azul (ook al van een Duitser) in Puerto Varas.

Gerry

Reacties

Reacties

Annemieke

Gerry, jij ook de allerbeste wensen voor 2012! Mocht je toch nog in de kerstsferen komen, fijne kerstdagen! Fijn dat iemand je hielp toenje uit de bus werd gezet! Tjonge jonge! Zo gaat dat daar, soms. Op naar de pinguins, dat lijkt me echt super om die in het echt te zien, en dan met 100en tegelijk! Enjoy. xxx

Betsy

Wat onbeschoft om je zomaar uit de bus te zetten zeg, begrijp best dat je even heb lopen huilen. Maar het komt altijd weer goed, ook voor jou.
Geniet nog van alles wat er op je pad komt, de tijd begint op te schieten dat je weer naar huis komt.
Liefs Betsy

Ellen de Bruijn

Gelukkig heb je nog niet zoveel van die vervelende dingen meegemaakt. Lekker genieten hoor en zeker ook van het mooie weer, want het is hier niets. Echt de donkere dagen voor kerst. Meske fijne kerstdagen en alvast heel veel plezier en geluk in het nieuwe jaar. Liefs Ellen

Janny de Jong

Hoi Gerry, weer eens een berichtje van mij. Lees al je verhalen met veel plezier en vraag me af hoe jij ooit weer aan het saaie leventje hier in Nederland gaat wennen. Wat gaat het trouwens allemaal snel. Over een maand ben je al wer terug. Ben benieuwd hoe je de kerstdagen door gaat brengen, Ik wens je in ieder geval fijne dagen, geniet nog van je resterende tijd daar en ik hoop dat 2012 een voorspoedig en gezond jaar voor je gaat worden.
Liefs
Janny

Angela van der Wiel

Hoi Gerry. Ik heb met heel veel plezier je verhalen gelezen. Wat maak je daar ontzettend veel dingen mee en wat een indrukken doe je daar op. Wij wensen je nog heel veel plezier, succes en sterkte daar en natuurlijk ook nog de beste wensen voor het nieuwe jaar. Groetjes van Jaap, Angela & Sophie

Paul

Beste Gerrie,

Op dit moment zit je waarschijnlijk al in het vliegtuig, op weg naar huis. Ik wens je een hele goede reis toe en hartelijk bedankt voor je leuke reacties elke keer op m'n site.
Ik hoop dat je een mooie tijd hier in Zuid Amerika hebt gehad en dat het leven in Nederland je nu niet tegen zal vallen. In ieder geval ben je dan wel weer bij familie en vrienden en ik neem aan dat dat wel weer leuk is.
Het was in ieder geval leuk je ontmoet te hebben en wie weet zien we elkaar nog eens in Nederland!

Groetjes,

Paul

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active