GerryvdS.reismee.nl

Buenos dias, estoy en Valparaiso

Het is toch wel raar wanneer je zolang op reis bent je niet eens de tijd hebt (of neemt??)om je blog bij te houden. Ten eerste is het onhandig zonder pc op reis, overal is wi-fi. Ten tweede moet je op zoek naar een pc, gelukkig hebben ze in mijn hostel (Casa Aventura) waar ik deze week vertoef 1 pc, die je dan weer met anderen deelt uiteraard, dus niet altijd kunt internetten wanneer het mij uitkomt.

Nu dus even wel, binnen 1 uur vertrek ik om een zeilboottochtje te maken met instructie in de baai van Valparaiso.

In Valparaiso ben ik afgelopen maandag, 5 december, aangekomen in een heel leuk hostel. Voor het eerst heb ik een gedeelde badkamer, het hostel was me in Santiago aangeraden en ik moet zeggen het bevalt me hier prima. Dat delen valt gelukkig mee, had ik in eerste instantie niet echt gewild. Maar nu ik het doe is het eigenlijk geen probleem. Mijn kamer wil ik wel voor mezelf, ik heb ruimte nodig om rommel te kunnen maken. Dat is mij zo eigen.

Valparaiso is een grote stad met ruim 40 cerro´s waarop het is gebouwd en mijn hostel is op 1 van de interessantste, namelijk Cerro Concepcion. Ook het meest toeristisch, dus veel cafeetjes en terrasjes samen met het naastgelegen Cerro Alegre. Huizen in allerlei kleuren, gebouwd op al die heuvels met hier en daar zogenaamde funiculars, een soort van lift om je al dan niet omhoog of omlaag te brengen. Heel speciaal en het duurt maar 30 seconden en het bespaart je het steile klimmen in de straten/straatjes7steegjes.

De stad zelf, één van de belangrijkste havens van Chili, is ontzettend lelijk bij de kustlijn. Wat hebben ze daar een vreselijk lelijke gebouwen neergezet in de sixties/seventies, niet te geloven. De cerro´s maken echter alles goed!

Heb een rondwandeling gehad met Johan uit NL en nog 2 turisten en zijn toen naar de vismarkt geweest (neus dicht!) waar er pelikanen, grote zeemeeuwen en zeeleeuwen te zien waren.

Heb 2 leuke dames ontmoet bij de laundry die me uitnodigden om ´s avonds mee de stad in te gaan en heb weer uitgebreid mijn Spaans in praktijk kunnen brengen. Andere talen spraken ze niet, maar heb een heel gezellige avond gehad in een eetcafé waar je nog steeds mag roken!! Raar gezicht na zoveel tijd.

Woensdagmiddag ben ik voor het eerst van mijn leven paard wezen rijden! Weer een mooie ervaring er bij. Niet dat ik nu weet hoe het moet, het paard was een lieverd en rustig en volgde met name de andere paarden. Het weer was zonnig en zo hebben we een uur of 4 door de duinen en aan de kustlijn paard gereden, helaas kun je niet echt even in galop-daar ontbreekt mijn ervaring natuurlijk- had dat graag gedaan. Ziet er zo gaaf uit. Heb het even geprobeerd, maar ik zo zeker zat ik niet op mijn paard, dus het is bij dat eventjes gebleven. Wel smaakt het naar meer, in NL genoeg ranches in de omgeving. Het paardrijden was in Concon, een uurtje met de plaatselijke bus vanuit Valp. Het was de moeite waard.

Gisteren weer een nieuwe ervaring opgedaan met een workshop in de gumbicromate-techniek bij Alberto Lagos, een paar meter van mijn hostal vandaan. Ik ga het proces niet uitleggen, maar de resultaten zijn gewoonweg prachtig. Heb opgeschreven wat ik aan materiaal nodig heb om het te kunnen uitvoeren, alleen de ruimte en meestal ook de zon ontbreken.

5 voorbeelden gemaakt en er daar 1 uitgekozen om uit te vergroten. Wowww!

Heel veel mooie dagen gewenst, met de Kerst in het vooruitzicht ook voor de meesten ontzettend drukke dagen......

Hier is de Kerstsfeer iets minder nadrukkelijk aanwezig als bij ons, in Santiago 1 hele grote kunstboom gezien met een nog onbezette arreslee op de Plaza des Armes.

Liefs, groetjes, xxx Gerry

Reacties

Reacties

Linda

Zeilen, paardrijden op het strand .... klinkt weer erg goed allemaal! Leuk om te horen hoe je geniet! Wat een getob met PC's allemaal ... waarom schaf je daar geen smart phone aan; altijd internet bij de hand (als ze toch overal wifi hebben!)?! Wie weet .... mooi kerstkadootje voor jezelf?! Xxx, Linda

Betsy

Wat heb je het naar je zin, blij te horen. Vandaag de kerstboom opgezet. xxxBetsy

Ellen de Bruijn

Gerry, wat heerlijk toch allemaal. Het verbaasde me trouwens wel dat je nog nooit had paardgereden. Het is inderdaad een heerlijke bezigheid. Tot galoperen heb ik het ook nooit gebracht hoor. Wij gaan dit weekend het huis in kerstsfeer brengen. Gisteren voor het eerst opgepast op ons kleinkind. Heerlijk zo'n kleine knuffel. Wij wensen jou ook hele fijne dagen. Dikke knuffel van Ellen

Annemieke

Roken in een cafe daar! Voltooid verleden tijd? Het cafe niet maar het roken wel! toch..?
Mooie verhalen weer, en op stap met 2 dames die geen engels spreken, zo zie je maar weer, met een beetje spaans kom je al heel ver. Wanneer ben je weer terug? Fijne reis nog! XXX

Marianne

Hoi Gerry,
Heb weer genoten van je verhaal.Klinkt hartstikke leuk allemaal.

Paul

Hoi Gerry,

Zo te horen bevalt het goed in Chile en heb je genoeg te doen! Ik moest erg lachen toen je schreef dat het stadje zelf ontzettend lelijk was, althans, langs de kustlijn. Het kwam als een verrassing, ik had dat niet verwacht, hahaha.
Blijf je nog lang in Chile?? En heb nog speciale plannen? Hoe lijkt het met je pinpassen?

Ik wacht je volgende verslag wel weer af! Heel veel plezier nog en geniet van de tijd!

Groetjes,

Paul

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active