GerryvdS.reismee.nl

Fantastisch Salar de Uyuni, deel 1

Ja, eindelijk, hier is weer een update. Afgelopen week had ik een heel verhaal getypt in Word toen de pc crashte. Ook al had ik regelmatig mijn tekst opgeslagen, het docuemtn was niet meer terug te vinden na de crash. Weer bijna 2 uur voor niks zitten typen. Zo zit het ook met Word weer even tegen. Balen natuurlijk en geen zin om nogmaals mijn verhaal te doen.

Een nieuwe poging!

Inmiddels in Chili aangeland, al weer bijna een week.

Vorige keer was ik nog in Bolivia, in Sucre als ik het goed heb. Daar heb ik 1 dag op mijn baggage moeten wachten en kon ik niet verder reizen ivm een staking. Ja, je maakt wat mee zo onderweg.

Vanuit Sucre ben ik naar La Paz gevlogen en heb daar 1 nacht in Hotel Gloria doorgebracht, waar ik werd verwelkomd met een mok coca-thee ivm de hoogte. Vroeg naar bed, want de volgende morgen moest ik al om half 8 vliegen vanaf de militaire airport met een vliegtuigje voor 30 personen.

Kom ik aan bij het normale vliegveld om in te checken bij TAM (transport aero militair oid) en moet ik dus aan de andere kant van de luchthaven zijn. Was gelukkig niet de enige, met de taxi een ritje van wel 20 minuten, door El Alto, de op 1 na grootste stad van Bolivia. Santa Cruz is de grootste stad en La Paz volgt als derde.

Ik had een plek naast het landingsgestel gezien vanuit mijn raampje. Speciaal dat je dat nog in werking kunt zien vandaag de dag. Spannend ook wel in een miniatuur vliegtuig, maar alles verliep prima. Geen tafeltje voor je, maar wel een klein ontbijtje in een doosje. Door de vroege vlucht waren we ook al vroeg in Uyuni, in de woestijn gelegen. Deze keer niets gereserveerd om te overnachten, dat viel even tegen. Pas bij het derde hostal was er plaats, voor het eerst heb ik met mijn rugzak rondgesjouwd, inmiddels al wat zwaarder als in het begin.

sMiddags mijn excursie besproken om in 3 dagen via de Salar de Uyuni naar Chili te gaan, vanaf zaterdag de 19e.

Ja, ik moest ook weerbellen naar de afd. Fraudebestrijding en heb een afspraak gemaakt om bij gebruik van mijn card de bank te bellen. Zien hoe dat gaat lukken…..Tot nu toe nog niet nodig geweest, probeer zo veel mogelijk cash te betalen of via Ideal.

Voor het eerst ben ik deze reis een bekende tegengekomen, Martin die bij mij in Quito op school had gezeten en nu ook in Uyuni was voor 2 dgn om door te reizen naar Argentinie.

Zaterdagmorgen 19-11 rond 11 uur werd ik opgepikt door een Toyota Landcruiser om de zoutwoestijn door te crossen. Samen met Shu uit Japan, Anna uit Italy met man Daniel uit Colombia zijn we eerst het treinkerkhof wezen bezoeken aan de rand van de woestijn. Veel roest en geen uitleg van een gids o.i.d., de jeep had een chauffeur en een kokkin aan boord. De laatste was ook nog voor een andere jeep, zodat we met 2 groepjes tegelijk lunchten. Terug vanhet treinkerkhof hebben we nog 2 meiden van 22 uit de UK opgehaald, die laat met de bus waren aangekomen. De jeep zat dus lekker vol! Met name achterin kon je je nauwelijks bewegen, De omgeving maakte echter alles goed!

WOW, wat is de zoutwoestijn fantastisch mooi!. Prachtige fotoos genomen, allerlei kunsten uitproberen, op Facebook staan al foto’ s, dat gaat veel makkelijker als op deze site en kost ook veel minder tijd. Dus voor diegenen die al foto’s van deze fantastische reis willen zien, Gerry van der Steldt toevoegen als vriend en je bent weer helemaal bij wat plaatjes betreft. Ook daar had ik problemen mee toen de pc crashte afgelopen woensdag.

Mijn verhaal wil gaan afmaken op Paaseiland, waar ik morgenochten om 9.25 uur naar toe zal vliegen!!! En ik hopelijk iets meer tijd heb om mijn reisverhaal kwijt te kunnen.

Want dit is nog maar een beginnetje van de Salartrip, het is een van de mooiste ervaringen die ik ooit heb gehad met reizen.

Vanuit Santiago de Chile, allemaal lieve en zonnige groeten (het is hier overdag 25-30 graden, heeeeel goed uit te houden!!) xxx

Gerry

Reacties

Reacties

Paul

Hey Gerry,

Mooi bericht, goed om te horen dat alles prima bevalt! Wat zonde dat je oorspronkelijke bericht kwijt is geraakt. Het is vreselijk irritant om alles weer opnieuw te moeten maken! Computers... wat moet je ermee :P
Ik hoop dat je een mooie reis maakt en zal je site en foto's in de gaten houden!

Groetjes,

Paul (vanuit Cochabamba, Bolivia)

Betsy

Hoe is het op Paaseiland? Heb je geprobeerd te bellen, maar krijg te horen dat dit nummer niet bestaat. Liefs Betsy

Gerry

Het is echt geweldig op Rapa Nui, zo noemen de bewoners zelf hun eiland. Heb 1 dag- en 2 halve dag excursies gedaan, indrukwekkend en mooi om de moais in het echt te zien! Mooi weer en hoe kan het ook anders, veel wind. Ook hier is het weer frisjes in de avond.
Gisteravond naar een traditionele dansshow geweest van de Rapa Nui, samen met 2 germanen en 1 egyptenaar (uit NY)Wat betreft mijn nummer; ik kon ook eerst niet buiten Chili bellen, maar met 181 ervoor lukt dat nu wel.
Morgen naar het enige museum op het eiland en weer op de gloednieuwe mountainbike om misschien het hagelwitte strand op te zoeken, alhoewel dat 20 km ver is.
Tik nu op de gratis laptop van het hotel, internetcafe is 6 dollar per uur. Het is hier wat meer op de kleintjes letten, Ecuador-Peru-Bolivia zijn veeeeel goedkoper.
Liefs,xxx, gerry

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active