GerryvdS.reismee.nl

vervolg hoogte- en dieptepunten Bolivia

Wow.....gelukkig, mijn verhaal wordt verstuurd!! Niet voor niks zitten te typen gelukkig.

Mijn plan om Potosi te bezoeken heb ik laten varen en heb ik inmiddels aangepast.Vanmiddag vlieg ik terug naar La Paz om vervolgens morgenvroeg door te vliegen naar Uyuni. Daar verheug ik me helemaal op, de excursie van 3 a 4 dgn door de zoutwoestijn schijnen zo ontzettend mooi te zijn....en inmiddels heb ik het in Sucre wel gehad. Zou er tenslotte maar 1 middag en 1 ochtend zijn, maar door die blokkades bij Potosi en de hierdoor ook volle vluchten kan ik vandaag pas weg. Bijna geen zon gezien deze dagen, beetje fris. Wel heeft Sucre mooie witte gebouwen, kerken en huizen. Maar ik zat er een beetje doorheen, heb het een beetje gelaten voor wat het was. Een markt bezocht en het Parcque Bolivar met miniatuur Eiffeltoren, idem Obelisque en idem Arc de Triomphe.

Had 2 leuke hostals, in het eerste kon ik niet blijven nadat ik wist dat ik niet verder kon reizen. Het tweede was beter en iets duurder, 14 euro ipv 12 euro per nacht, incl. ontbijtje. Bolivia is trouwens veruit het goedkoopste land, schrijf niet tot nu toe, want de duurste landen zijn in aantocht.

Ik mis toch wel een telefoontje met internet, op heel veel plaatsen is hier wifi....en de internetcafés hier in Bolivia zijn irritant traag.

Enne....mijn laatste week in Peru was ontzettend gezellig, leuke mensen ontmoet op de boot op Lake Titicaca. De tocht hebben we gemaakt in volle zon op bijna 4000 mtr hoogte. Als eerste hebben we de Uros rieteilanden bezocht, waar we door de kleurrijke dikke dames welkom werden geheten.2 heren legden uit hoe een eiland in 3 jaar tot stand komt. Interessant, ook om op zo´n eiland te zitten en te lopen, door de golfslag zit er soms wat beweging in.We werden allemaal door een dame meegenomen naar haar hut om vervolgens in de plaatselijke kleurrijke kleding te worden gehesen. Op de foto en ready.

Entonces....een boottocht van 3 uur naar het eiland Amantani, waar we werden ondergebracht bij diverse gezinnen om er te lunchen, te dineren en te ontbijten.... Cadeautje meegenomen, pasta en blikje gecondenseerde melk, zoals was gevraagd. De lunch was voor mij en Sarah en Sebastian (Duitsland) in de keuken zonder tafel, dus werd het op de betonnen vloer geserveerd-op een dienblad. Smaakte goed. Het was voor ons uitkijken bij de deuren, die rond de 1.20 mtr hoog zijn. Ja en dan stoot je soms je hoofd.

Na de lunch met zijn allen naar de Plaza Grande gelopen, waar de meesten verder omhoog klommen voor een mooi uitzicht. Ik heb dat gelaten voor wat het was en heb wat gevolleybald met de plaatselijke jeugd en een lekker biertje gedronken in de zon.

In mijn kamertje zonder electra en water, maar met een doorgezakt matras heb ik voor het eerst mijn lakenzak gebruikt. Vond het niet geheel proper. Kaarsje aan, mooi uitzicht op het meer, heel romantisch eigenlijk, alleen er ontbreekt nog wat aan....De volgende morgen vroeg krijg ik een teiltje met een bodempje warm water...net genoeg, maar ben al blij dat het warm water is.

Het ontbijt, net als het diner, was in de slaapkamer van Sarah en Sebastian. Mijn hostmam zegt dat het ontbijt komt en wijst naar de kamer van SenS , die nog maar net uit bed zijn.

We worden door onze hostmams naar de boot gebracht. Die vervolgens naar Taquile vaart. Daar maken we ook weer een wandeling over het eiland. Heb er nog gebreide oorwarmers gekocht, voor het geval dat. Lunch op het eiland, waar Gil uit Brazilië jarig blijkt te zijn. ´s avond worden we uitgenodigd voor de pizzeria, beetje verjaardag vieren.

Bij terugkomst in Puno blijkt dat ik de volgende dag niet naar Bolivia kan met de boot, maar een dag later. Vrijdagmorgen om 6 uur opgehaald om met de bus naar Copacabana in Bolivia te vertrekken. Vanuit Copacabana met de catamaran richting Isla del Sol en vervolgens naar het vasteland van Bolivia om verder te reizen met de bus naar La Paz. Het weer zat niet mee deze keer op Lake Titicaca, veel wind en regen. Shannon en Mike uit de US ontmoet en een grote groep Turken uit Istanbul, die je niet zo vaak tegenkomt op reis.

Eerst uitklaren Peru, in 2 div. kantoortjes om vervolgens in een ander kantoor weer een inreisstempel te halen voor Bolivia, incl. bijbehorend papiertje. Hiertussen zit zo´n 500 mtr. lopen.

In La Paz heb ik een hotel met grote zitkamer en idem badkamer. Excursie besproken voor de volgende dag, de bergen in. Net op tijd wakker, word ik om half 9 opgehaald richting Chacaltaya op een hoogte van 5300 mtr-waar ik maar 200 mtr omhoog hoef te lopen om een hoogterecord te vestigen. Zo makkelijk heb ik het nog niet gehad in de bergen.

Mooi vuurwerk in La Paz, op de 5e verdieping van mijn hotel te zien. Plaatselijk feestje!

Je hebt hier 2 NL cafés, Amsterdam en Le Florin. Bij de laatste heb ik samen met Paula uit de UK 2x ´s avonds gegeten. Geen bitterballen of vlaflip of bossche bol.

Vanavond probeer ik in La Paz nog langs het LANkantoor te gaan, om te achterhalen over de ten onrechte afgeschreven vluchten (jawel, 2x) op 2 november. Ook waarschijnlijk nog een fraude op 30 oktober van Copa airlines uit Panama. Vandaar dat ik aan mijn max zat.

Ga er van uit dat het allemaal goed gaat komen met de financiën, met hulp van de servicedesk van de rabo. Snap ook niet hoe het kan....Allebei is gebeurd in Peru, Agua Calientes en Cusco.

Voor de rest is alles goed en ik hoop met jullie ook. Binnenkort ga ik weer een poging wagen om wat foto´s te plaatsen.

Wat was ik blij met de mailtjes de laatste dagen! Sorry, maar ik probeer jullie zsm terug te schrijven!

Liefs en xxx en groetjes,

Gerry

Reacties

Reacties

Linda

Wat een druk schema! Met name Lake Titicaca klinkt geweldig! Wel balen dat je opgelicht/getild bent (of iig dat er geld verdwenen), hoop dat het goed komt! Xxx, Linda

Annemieke

Hoi Gerry,
Wat een avontuur! Echt geweldig waar je allemaal komt en meemaakt! Klinkt goed, op het geld akivietje na! ....Ik ben niet meer in Noordeloos geweest, het komt er gewoon niet. 23 dec tot 23 janauri ga ik naar australie. Zal ik sleutel al bij je brengen? Wanneer kom jij terug? Groetjes en geniet! XX

Marloes

Ik geniet van je verhalen. Wat een reisavontuur. Als je terug bent moet je maar een uitgever zoeken of contact opnemen met de televisie! Veel succes met je verdere reis.

Groetjes Marloes

Gerry

Hi Linda, Het schema is inderdaad druk, maar er is ook zoveel te zien.
en Annemiek, over reizen gesproken, jij bent ook alleen maar onderweg al of niet voor O2g en de sleutel kun je niet bij me brengen. Ik kom 3 dgn na jou weer terug in NL. Veel plezier met je vriendje? in Down Under!. En rij niet naar Noordeloos, het is nog steeds Hoogblokland!
en Marloes, het wordt steeds avontuurlijker lijkt het wel, alhoewel de ietwat geciviliseerder landen als Chili en Argentinië binnen een week op mijn programma staan.
XXXgerry

Betsy

Even kort, kan snel in hotel op internet, worden zo opgehaald voor de vlucht om 22.20 naar Amsterdam. Wat vervelend met die bedragen van je bankrekening af. Mooi weer hier 28 graden, morgen in de kou. Probeer zo snel mogelijk thuis berichtje te sturen.Alle goeds in Chili, liefs en dikke kus, Betsy en Ton

Marianne Sterk

Hoi Gerry
Net al je verhalen gelezen. Wat een geweldige belevenissen allemaal. Ik blijf je volgen!
groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active