GerryvdS.reismee.nl

vanuit Cuzco, Peru, het laatste Ecuadoriaanse bericht

Om vanuit Baños in Cuenca te geraken was nog een hele reis van in totaal 7 uur. Als eerste met mijn bagage naar het busstation met de taxi- daar heb ik zo´n kwartier op moeten wachten (de hostalowner heeft wel 3x gebeld) en dat voor een klein toeristendorp als Baños. Vervolgens vraagt hij ook nog eens veel voor het korte ritje, inmiddels weet ik zo ongeveer wel wat de taxiprijzen zijn in Ecuador. En met mijn gebrekkige Spaans weet ik hem dat duidelijk te maken, zodat ook dat weer goedkomt op de vroege morgen, nou ja, kwart over 8. Met de bus naar Ambato om daar over te stappen op de bus naar Cuenca, een koloniale stad die wordt beschouwd als de mooiste stad van Ecuador. Dat overstappen gebeurt niet op een busstation zoals ik had verwacht. Nee, de chauffeur stopt op een 4-baansweg (waar je je geen hollandse weg bij voor moet stellen) en wijst aan de overkant op een buscompany naar Cuenca. Ik met mijn rugzakken de weg overgestoken en in de bus gaan zitten. Wachten tot er voldoende passagiers zijn, het viel mee gelukkig. Ook de busreis. Weer een lading verkopers gedurende de trip, zoals ik al eerder meldde.

Ook hier probeert de taxichauffeur me weer af te zetten, ik ben tenslotte toerist. Bij de info hadden ze me gezegd wat de prijs was naar mijn hotel en hij ging er 25% boven zitten. Op naar de volgende en daar lukt het wel. Leuk hotelletje, 3 gasten, maar o zo aardige receptionisten.

Tassen gedropt en gelijk de stad in, de hoogte in met 89 treden (ik heb ze geteld) om voor de volgende dagen excursies te boeken. Vrijdag naar Chordeleg en Gualaceo, zaterdagmorgen een stadstour en zondag naar Cajas National Parc.

De vrijdagexcursie ging langs allerlei handwerk-artisanal onderneminkjes, een gitaarmaker, keramiekmakers, het maken van een zilveren ring incl. museumbezoek, ikatweven. Ik heb nergens iets gekocht, ik moet me overal inhouden wat dat aangaat. Souvenirs passen niet in een rugzak waar voor 5,5 maand onderdelen in zitten. Had trouwens iets anders verwacht van de trip. Het zouden indigenous/inheemsen zijn, waar ik me dan weer een verkeerde voorstelling van heb gemaakt. Een mooie dag, dat wel. Na afloop met 2 Canadezen nog een biertje wezen drinken.

Zaterdagmorgen in een stralende zon het oude deel van Cuenca bezocht; langs de belangrijkste bezienswaardigheden, zoals de oude- en de nieuwe kathedraal, kerken, de bloemenmarkt, pleinen, parken en een werkplaats waar de originele panamahoed wordt gemaakt. En ik heb er één gekocht, kan hem gewoon op mijn hoofd zetten tijdens het reizen of in mijn kamer laten. Foto staat al op Facebook.

Zondagmorgen met gids en 2 Amerikanen naar Cajas National Parc, waar we 2 mooie hikes hebben gelopen in een groot, hoog en koud park. De foto´s staan al op mijn blog. Ik vind het heerlijk om die hikes te doen. Ik hoop binnenkort nog foto´s toegestuurd te krijgen van Erika, die professioneel aan het fotograferen was o.a. voor National Geographic.

Maandagmorgen moest ik mijn panamahoed nog ophalen, omdat ik niet voldoende geld bij me had tijdens de excursie. Nou dat geld had ik maandagmorgen ook niet, het is me niet gelukt om in Cuenca geld uit de automaat te halen en ik heb er toch diverse uitgeprobeerd met bedragen van hoog naar laag. Dus toch maar met de creditcard, zou me 6% extra kosten maar die werden niet in rekening gebracht. Een meevallertje. ´s Middags terug gevlogen naar Quito om daar mijn laatste nacht aan de Pasaje de las Margaritas met Paulina, Wagner, Francis, Paula en Eduardo door te brengen. Nog uit eten geweest bij Crèpes and Waffles en het zat er op na ruim 10 weken Ecuador. Ontzettend jammer, ik heb een mooie tijd gehad met en bij de familie. Al was het niet altijd rozengeur en manenschijn-geen warme douche, laat eten, het legen van de emmer in de badkamer (toiletpapier mag absoluut niet in het toilet, nergens), nieuwe lakens, niks te drinken ´s avonds (zorgde zelf voor flesjes water). Het woog niet op tegen de warmte en aandacht wanneer met name Paulina thuis was.

De vlucht naar Lima had 45 minuten vertraging, voldoende speling om mijn vlucht naar Cusco te halen. En wat blijkt in Lima, voor de 2e keer is mijn vlucht gecancelled. Deze keer van LAN, de grootste luchtvaartmaatschappij in Zuid-Amerika. Het was snel opgelost toen ik een LAN-medewerkster aansprak: bij een aparte balie werd ik ingecheckt voor een vlucht van maar 15 minuten later. De overige passagiers stonden in een lange rij.

Inmiddels ben ik dus in Cusco, Peru waar ik gisteren een warme douche wilde nemen in mijn hotel...helaas, ik draaide gewoon de kraan los en het water kwam uit de muur. Was natuurlijk niet te stoppen zonder kraan. Moest er wel om lachen eigenlijk. Kreeg een andere kamer, waar vannacht het water in de wc weer bleef lopen. Na wat geklungel aan een knop was ook dat weer opgelost.

Gisteren gelijk aan de Inka Cola, een mierzoet lichtgevend geel non alcoholisch drankje met prik, een soort van Exota van heel vroeger. En een kleintje Piscosour, het nationale drankje van Peru-heb even niet bij de hand waar het van gemaakt is-in ieder geval met opgeklopt eiwit, sterke drank en limoen?

En morgen is het dan zover: Betsy en Ton komen mij in Cusco bezoeken om er vervolgens een vakantie aan vast te plakken. Ik vind het zo ontzettend lief en leuk dat ze komen en we gaan er dan ook zeker 6 mooie dagen van maken. Het worden superverwendagen voor mij, ik ben er van verzekerd dat ik de komende dagen geen kraan van de muur zal draaien, geen harde oude dekens op mijn bed zal hebben, geen doorlopend toilet midden in de nacht, altijd een warme douche zal hebben en het belangrijkste : mijn lieve tweelingzus en vriend Ton om gezellig mee te eten en drinken, te toeren naar Macchu Picchu en te shoppen (denk ik) want die heb je hier genoeg. Ik hoop dat de hoogte van 3350 mtr. geen problemen geeft voor ze, eerst even rustig aan doen, voor zover het programma het toelaat.

Ik zie net dat de vlucht waarmee Betsy en Ton inmiddels zijn geland, een vertraging had van 2 uur en 45 minuten. 5 voor 9 ipv 10 over 6.

Iedereen de hartelijke groeten vanuit Cuzco, waar het gisteren 23 graden was en na zonsondergang ontzettend snel afkoelde.

XXX Gerry

Reacties

Reacties

Linda

Heeel veel plezier met z'n drietjes; geniet er van!

Xxx Linda

Annemieke

Hele fijne tijd! Groetjes
xxx

Ellen

Gerry, heel fijn dat je zus en zwager er nu zijn. Geniet er van en heerlijk he dat het een luxe tijd wordt. Wij zijn nog steeds geen opa en oma geworden.
Zodra het zover is, stuur ik direct een berichtje.
Knuf Ellen

Betsy

Wat een gezellige en mooie week hebben we gehad. Dit is om uit te proberen.

Betsy

Het is gelukt, dus ga ik je vanuit Chili en Argentinie op deze site van onze ervaringen op de hoogte houden.

Betsy

Lieve Gerry, wat hebben we genoten met elkaar. We gaan je weer missen! Het was harstikke leuk en gezellig om Cusco en Machu Picchu met elkaar te bezoeken. Pas goed op jezelf en op je bankpasjes, dikke kus en knuffels van Ton en mij.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active