GerryvdS.reismee.nl

kan weer verhaal versturen

Vanuit een koud Cuenca met gratis internet in het hotel, Villa Nova Inn, aan de Tomebamba rivier weer even een bericht over de laatste dagen. Even mijn laatste bericht bekeken om te zien waar ik was gebleven met mijn verhaal.

Bij jullie is het trouwens inmiddels ook al geen zomer meer las ik en heeft het zelfs al gevroren, het kan verkeren in een paar weken tijd, zo zit je nog lekker buiten en zo sta je de ruiten van je auto te krabben.

Ik was nog in Quito de laatste keer met mijn bezoek aan de Basiliek op de laatste zaterdag voor de reis naar Baños en Cuenca. Daarna naar het Quicentro om als afscheid een postre (een toetje) te kopen in de vorm van een taart. Wagner had lasagna gemaakt van aubergine, heerlijk ! Vrijdagavond had ik de familie mee uit eten genomen naar Boca del Lobo ( mond van de wolf) in het nieuwe deel van Quito. De ambiance was pure kitsch met o.a. lege vogelkooien en psychedelic paintings, heel apart dus. En lekker gegeten. De familie had zelf het restaurant uitgezocht. Binnen was het frisjes, raar om met mijn fleecejack aan te eten, zeker in een restaurant. Maar daarom niet minder gezellig.

Ik had zaterdagmorgen wel even nodig om mijn rugzak goed in te pakken en kwam tot de conclusie dat hij wat voller en zwaarder was geworden. Zo veel heb ik nou toch niet gekocht? Even zien wat ik achterlaat in Quito a.s. maandag, hij is echt te vol en te zwaar. Had een zwarte poncho en een grijs alpaca vest gekocht in Otovalo, de laatste heb ik al achtergelaten-heb het vest nagenoeg niet aangehad en in NL zal dat denk ik helemaal niet gebeuren.

Ja en zondagmorgen 16 oktober is het dan zover: mijn reis gaat beginnen met als eerste stop Baños, een busreis van 3 uur vanaf station Quitumbe in het zuiden van Quito. Om half 9 naar de Avenida de 6 Decembre gelopen, samen met Paulina, om daar een taxi te scoren naar Quitumbe, dat ging snel, de rit naar het busstation op een zondagmorgen duurt dat zo`n 40 minuten. Kaartje gekocht voor $ 3 en rond een uur of 1 in Baños, waar ik in een heel leuk hostel 4 nachten heb doorgebracht, ik had een kamer voor 2 personen, met balkon, met echt warm water en heb dus overheerlijk kunnen douchen na ongeveer 10 weken!!! Genieten, en nog eens genieten!!

Tijdens die (lange)busreizen komen er overal en nergens verkopers binnen met etens- en of handelswaar. Die met handelswaar verkopen o.a. tandenwhitener, allerlei kruiden tegen alle pijntjes en kwalen die je volgens mij maar kunt hebben. Een microfoon is er niet en in tegenstelling wat ik als reisleidster heb geleerd, staan en lopen deze verkopers door de bus en roepen wat ze verkopen, niks microfoon-zoals met al die bus- en straatverkopers is de stem luid genoeg.

`s Avonds mijn eerste excursie naar de Bellavista (die heb je in Ecuador genoeg)om een mooi uitzicht te hebben over Baños. Maar wat een ramp zeg, zit je in een open truck op een bankje en wordt er een soort van discomuziek aangezet en nog wat gekleurde lampjes aan het plafond. Daar ga je dan de heuvels in rond 9 uur `s avonds met een herrie van jewelste. Niet te geloven! De volgende ochtend naar de watervallen idem dito...ik heb dit echt nog nooit gezien of meegemaakt. De watervallen waren mooi, we hebben er een stuk of 6 bezocht, maar de tocht met die open truck en die harde muziek zijn niet voor herhaling vatbaar. Bij 2 watervallen kon je in een soort van kabelbaantje dichter naar de waterval, bij een andere moest je eerst een stuk bergafwaarts lopen om de val te bewonderen en vervolgens weer een klim naar boven. Met een ecuadoriaanse familie van groot tot klein en een flinke Amerikaan met zijn eigen begeleidster vanuit een Spaanse school heb ik deze reis gemaakt. Veel toeristen deden deze tour met de mountainbike, bergafwaarts en met de bus terug. Had ik achteraf gezien beter kunnen doen.

De hotsprings in Baños heb ik 1x bezocht en het was heerlijk, alhoewel ik keuze had uit 3 baden, bleef er maar 1 over om in te baden/zitten. Het ene bad was bloedheet en het andere ijskoud, dus dan maar in het warmwaterbad-dat overigens stampvol was. Hele families zaten er in te praten en te relaxen, ook toeristen ontbraken niet-maar waren ver in de minderheid.

De eerste dag dat ik in Baños was ben ik trouwens 3x aangesproken door wat oudere heren, waarvan er 1 al gelijk met mij wilde gaan eten-nou ja, zich meldde om mij te vergezellen, want hij had al gegeten. Gelijk afgewimpeld. Dat is me in Quito niet overkomen, dus ik voelde me in 1e instantie niet helemaal op mijn gemak. Gelukkig was het alleen maar de eerste dag. Daarna heb ik me veilig en op mijn gemak gevoeld.

Dinsdag was het weer tijd voor actie!! Ben met een Amerikaanse uit mijn hostal zo`n 2 uur bergopwaarts gelopen naar een mooi hotel met een café, Cafè el Cielo, met superuitzicht op de Bergen en de actieve vulkaan Tungarahua. Helaas was hij niet actief in de week dat ik er was, maar in april jl was hij actief en de wind niet in de goede richting waardoor ontzettend veel stof in Baños neerdwarrelde . Geluncht in het café en weer bergafwaarts. Aangekomen in mijn hostal heb ik een heerlijk steambath genomen, je zit in een soort van houten kist en word 5x heerlijk warm gestoomd in de kist om vervolgens van een koude nabehandeling te genieten. Het voelde goed, kom je weer helemaal van bij.

Woensdag ben ik wezen tandem-paragliden, nadat ik dit in Turkije al diverse malen had gedaan vond ik het hoogtijd worden voor een zuidamerikaans avontuur in de luchtg. En dat is het geworden! De vlucht niet helemaal in positieve zin, helaas. Een ervaren en een ietwat onervaren piloot (die ik dus trof) met 6 Deense jongeren, 1 Amerikaanse en ik. De take off was op dezelfde plaats als de landing en door de thermiek ga je vanzelf omhoog en kun je dus later op dezelfde plaats weer landen. De chauffeur die ons naar de plaats bracht was een echte Ecuadoriaanse chauffeur, scheuren door de bochten, inhalen voor een onoverzichtelijke bocht en flink wat snelheid zorgden niet echt voor angst, maar helemaal veilig voelde ik me nou ook niet echt. Op de take off aangekomen was er in 1e instantie te veel wind, waardoor we moesten wachten en het werd steeds frisser...gelukkig werden we voorzien van `vliegpakken` , je lijkt op een soort van michelinmannetje. Uiteindelijk ging de wind liggen, tijdens mijn vlucht viel hij zelfs even weg en waren we op een haar na geland in de middle of nowhere. We vlogen ook best wel laag toen de wind nagenoeg wegviel , scherend langs bomen en electriciteitsdraden met de wat onervaren piloot was ik toch wel bang. Tenslotte had de agent verteld dat er maar 1 piloot beschikbaar is in Baños. Dan is het toch vreemd wanneer er wel een tweede piloot bij is, uit het niets. De Amerikaanse kende hem en wist dat hij pas 6 mnd zijn brevet heeft. Ik was echt blij toen we waren geland. De laatste 2 vluchten zijn elders geland, zij konden door de wind niet meer terugkomen. De terugtocht met de auto/jeep ging over binnenwegen omdat de er aan de doorgaande weg wegwerkzaamheden waren. Die binnenwegen zijn er alleen niet op gemaakt om 2-richtingsverkeer te verwerken. Heel erg regelmatig stonden we dan ook stil, waardoor het uiteindelijk `s avonds half 8 was voordat we terug waren in Baños.

De restaurants in Baños waren van goede kwaliteit, ik heb er heerlijk gegeten: Frans, Zwitsers (weisswurst met rôsti). Altijd met een verse jugo, van mora (een soort van bramensap), naranjilla of tomate de arbol: heel lekker en wij kennen ze niet.

Donderdag met de bus via Ambato in Cuenca aangekomen, waar ik tot a.s. maandag ben. Morgen naar nationaal park Cajas, vandaag Cuenca bezichtigd en gisteren de omgeving van Cuenca olv gids en met andere reizigers.

Inmiddels ben ik voor de laatste keer in Quito(snifsnif)en probeer nu om mijn verhaal te posten wat ik in Cuenca heb geschreven maar om duistere redenen niet kon versturen.

Lieve groeten vanuit Cuenca

Reacties

Reacties

Linda

Whaaaah .... dat paragliden! Op de foto's zag je er wel relaxed en lachend uit, maar als ik nu dan het verhaal erbij hoor?! Gelukkig weer goed afgelopen, op naar het volgende avontuur!

Xxx,
Linda

Stephanie

Hey Gerry. Wat een prachtige verhalen. je schrijft leuk! Goed te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. heel veel plezier nog!

groetjes, Stephanie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active