GerryvdS.reismee.nl

Een update uit Baños, Ecuador


Voordat ik een heel verhaal ga schrijven, probeer ik eerste even uit of ik mijn verhaal niet voor niks zit te schrijven. Op deze pc is geen Word geïnstalleerd. Het is een pc in mijn hostal.

Dat ging dus goed en kan ik mijn ervaringen van de laatste week gaan opschrijven.

Lieve allemaal,

Mijn tijd in Quito zit er op, 8 volle weken in een ontzettend grote en drukke stad. Geen echt nare dingen meegemaakt gelukkig. Jullie hebben inmiddels via Picasa webalbums en mijn gmailadres al wat foto´s ontvangen, al begrijp ik dat het niet iedereen lukt om de link te openen. Ik heb daar ook zo 1-2-3 geen oplossing voor...

Vorige week maandag 10-10-11 zou ik om 8.45 uur naar Coca vliegen met Icaro airlines. Kom ik om half 8 op het vliegveld aan en blijkt de vlucht gecancelled-gelukkig is het allemaal goedgekomen en heb met TAME naar Coca kunnen vliegen en vrijdag weer terug. Blijkbaar zijn de vliegtuigen van Icaro in onderhoud cq niet meer geschikt voor het luchtruim of failliet volgens de 2 gidsen in de jungle. Op het vliegveld heb ik kennisgemaakt met de groep van 9 Britten, die met mij naar La Selva Junglelodge gingen. De bofkonten, allemaal 1 week op incentivereis naar de jungle in Ecuador. Een van hen was de begeleider, 24 jaar, die iedere maand wel een reis(je) heeft...all over the world. Leuke baan.....

Het vliegtuig was best groot, ca. 80 plaatsen, had eigenlijk een klein toestelletje verwacht voor max. 25 pers. De vlucht duurt maar een minuut of 20/25, het verschil in temperatuur was echt groot. Coca was een graadje of 30 en vochtig, even wennen dus aan die hitte. In de jungle was het idem dito, alhoewel we maar 1 buitje hebben gehad in die bijna 5 dgn in het regenwoud.

Na aankomst in Coca, vliegveld is een groot woord voor 1 gebouwtje, werden we met een open bus naar de haven gebracht. In een boot in kanovorm met motor werden we 2 uur stroomafwaarts naar de aanlegplaats gebracht waarvandaan we een kwartier moesten lopen naar een aanlegplaats voor kleine boten. We hoefden alleen maar onze dagbagage te dragen, de rest werd verzorgd. Er werd voor ons gepeddeld tot aan de lodge over het Garzicochameer. Een lekker welkomstdrankje met nog lekkerder hapjes stonden voor ons klaar. De groep van 10, incl. me, werd gesplitst in 2 groepen. Ieder met zijn eigen gids.

Mijn onderkomen was een bamboehuis op poten, met veranda en een hangmat! Met een heerlijke regendouche, het water was enigszins bruin, zoals ook het meer is gekleurd. Ook was het water niet echt warm, maar gelukkig aangenaam van temperatuur in die hitte.

Iedere morgen werden we middels een klop op de bamboedeur gewekt, om 5.30 uur!! Om 6 uur ontbijt en om half 7 op stap. Rond een uur of 11 meestal weer terug, waarna we tot 4 uur vrije tijd hadden (en een overheerlijke lunch om half 1) om vervolgens weer op stap te gaan en in het donker terug te keren.

We hebben enkele soorten apen gespot, o.a. de common squirred monkey, de black mantled monkey, white fronted capuchin m. en de red howler monkey. Foto´s heb ik er niet van, daar is mijn camera niet geschikt voor. Verder nog een toecan, een kleine slang, diverse spinnen gezien, zelfs nog een piranha gevangen en gezwommen in het meer waar ook de piranhas leven. Wat een scherpe tanden!! Bij de parrot clay lick gezien hoe diverse vogels de klei uit de muur pikken, weer van veraf. En natuurlijk al of niet zichtbare insecten,waarvan ik nog steeds kan nagenieten: zit ik alweer vol rode bulten, die ontzettend jeuken.

Met de boot op visite geweest bij een indigenous familie; eerst werd ons gezicht met een rode vrucht beschilderd door Enrique, de hulp van de gids. Vervolgens pijltje blazen op een pàpàya om daarna kennis te maken met het gezin. Ik vond het niet echt indigenous, zij waren bijv. niet beschilderd. Quicha gedronken, een gefermenteerd drankje van yuca-een slokje was voldoende-niet lekker, een soort van drinkbare zure melk.

Verder was het vooral genieten, heerlijk lezen en dutten in mijn eigen hangmat. Engels was de hele week de voertaal, uiteindelijk met 1 gids uit Coca nog wat Spaans kunnen spreken.

Zondag met Paula naar de Basiliek in het oude deel van Quito geweest, de toren beklommen met een prachtig uitzicht over de stad. Ja, dat was dus echt mijn laatste dag in Quito. Het was toch wel vertrouwd met mijn familie en vind het aan de ene kant erg jammer om er weg te gaan, maar aan de andere kant fijn omdat het tijd werd om te gaan reizen.

Mijn verhaal is nog niet ten einde, maar morgen of een dag later ga ik weer verder met mijn verhaal. Het is wat mij betreft een beetje saai verhaal geworden, een opsomming zonder achtergrond.

Hartelijke groeten en tot van de week.

Gerry

Reacties

Reacties

janneke

Hoi Gerry, Je schrijft spannende verhalen! Slapen in een hangmat klinkt erg romantisch, maar zal best een beetje afzien betekenen! Apen gezien, en piranha's! Die zien we hier natuurlijk alleen in de dierentuin. Was het fijn, om weer eens gewoon Engels te kunnen spreken? Na al dat Spaans lijkt me dat een verademing.
De schilders zijn bijna klaar, ze moeten de achterdeuren nog doen. Ik zou zeggen: is er iemand thuis, dan doen we meteen alles.....maar dat is te logisch gedacht. Eerst bij iedereen de bovenboel.....dan bij iedereen de benedenboel.......en dan bij iedereen de achterboel....... Een beetje logische indeling is er niet bij. Het schijnt dat vrouwen vaker té logisch denken voor de mannenplanning.
En daar gaat dus mijn herfstvakantie, weggewaaid door het raam. Een raam dat geschilderd is, dat dan wel weer....
Hou je haaks, groetjes, Janneke.

janneke

Nog een keertje: heb inmiddels je foto's gezien. Schitterend, en vaak ontroerend. Vooral natuurlijk die met de kinderen. Zo'n babyshower lijkt me ook eens leuk om mee te maken!

gerry

Alleen tijdens mijn siësta in mijn hangmatje gedut, beetje geslapen. ´s Nachts een gewoon bed hoor.
Het was wel weer even wennen om Engels te spreken, na al die weken begin je toch wel Spaans te denken(voor zover mijn woordenschat dat toelaat), dus ook wel eens antwoorden in het Spaans op een Engelse vraag.
Kom ik over een maand of 3 naar huis, met een buitenboel die er weer helemaal gelikt uitziet...helemaal mooi!!
Voor degenen die nog steeds mijn foto´s niet kunnen zien op Picasa, op Facebook heb ik gisteren en vandaag ook foto´s gezet, een mix van alles (en iets meer up-to-date). Sta er gewoon onder mijn eigen naam op.
laatste groet vanuit Baños, morgen(wat het voor jullie al is, maar voor mij nog 2 uur duurt, het is hier nu 10 uur pm) reis ik met de bus verder naar Cuenca, een ritje van een uur of 7 totaal, met 1 overstap in Riobamba.

Janny

Hoi wereldreiziger

Ben net terug van 3 weken vakanie en moet dus nog veel van jou verhalen lezen. Ik heb dus op dit moment geen idee wat je allemaal beleefd hebt, maar ik vind het leuk om toch vast iets van me te laten horen. Ik was gewoon op een simpele tennisvakantie in Turkije, dus absoluut niet spannend of interessant maar wel heel gezellig en lekker ontspannen. Ik bedenk net dat Betsy ook al snel naar je toekomt, toch? Wel gezellig denk ik. Ik ga dit weekend alles lezen en dat is vast heel leuk. Veel reisplezier verder en ik schrijf binnenkort wel weer.
Liefs
Janny

gerry

Nog precies 1 week en dan komen Betsy en Ton naar Cuzco...ik verheug me er helemaal op!! Vind het helemaal super dat ze komen.
Ben vanmiddag aangekomen in Cuenca (via Ambato ipv Riobamba, was mij aangeraden) en heb daar sinds mijn verblijf in Ecuador voor het eerst een wastafel met WARM èn koud water. Niet te geloven!
Had in Baños trouwens mijn eerste èchte warme douche na 9 weken.

Betsy

Nog 6 nachtjes slapen en dan.............wordt het een mooie week met elkaar. We zien er naar uit om je weer te zien! Hasta jueves por la tarde en el Monasterio.

Linda

30 graden en een hangmat ... Gaat bijna als echte vakantie klinken, behalve die klop op je deur om 05.30 uur dan ...!
Wat zul je hebben genoten van die warme douche! Mijn langste periode zonder warm water was in Botswana 1 week, en ik kan me herinneren dat de eerste douche toen al Goddelijk was...
Super dat Betsy je komt opzoeken; wordt vast gezellig!
Ik hou mijn moeder ook op de hoogte van verhalen,
Groetjes en veel liefs, ook namens haar,
X Linda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active