GerryvdS.reismee.nl

Nog 1 week Quito

En dan kan het echte reizen gaan beginnen.

Hola zomers NL, jullie treffen het maar met zo´n warme nazomer!! Wat apart om te lezen dat jullie gisteren, 1 oktober!!!, tot half 11 buiten hebben kunnen zitten.

Gisteren heb ook ik de hele dag buiten gezeten in een iets lagere buitentemperatuur van 14 a 15 graden, maar in de superwarme hotsprings van Papallacta. De temperatuur van deze baden schat ik tussen de 25 en ruim 40 graden, er zijn wel 25 verschillende baden- van groot tot klein en van warm tot superheet. Dus echt koud heb ik het niet gehad. Het is echt uniek midden in de bergen, helaas was het nagenoeg de hele dag van licht- tot zwaar bewolkt en zelfs wat regen. Maar het was heerlijk relaxed, ik was samen met Paulina mijn hostmam. Om 8 uur ´s morgens hebben we een (publieke) bus genomen, na een half uurtje moesten we in Cumbaya (het stadje waar de rijken van Quito wonen) overstappen. Het was even een half uurtje wachten op die volgende bus, een lange afstandsbus naar Lago Agrio, maar dan had je ook een zitplaats met veel beenruimte. Na 5 kwartier konden we bij de bushalte van Papallacta uitstappen om vervolgens met een pickup-truck naar de hotsprings te worden gebracht, 3 kilometer verderop de heuvels in. Daarna was het alleen maar genieten in de ongeveer 25 hotsprings, eerst nog even heerlijke empanadas de queso (met suiker, mmmm!) op. Voor het eerst is mijn gezicht wat verbrand, en nagenoeg geen zon gehad. Na enkele uren in diverse baden te hebben gebadderd vertrokken we rond 5 uur weer richting bushalte, het duurde even voordat er een busje langs kwam.....inmiddels was het al aardig fris geworden, maar wel helder en konden we 15 kilometer verderop de Antisana vulkaan met besneeuwde top zien. Fantastisch mooi wandelen in de heuvels van Papallacta met zicht op de Antisana. Rond een uur of half 8 waren we weer terug in Quito en zijn we nog even een Pina Colada gaan drinken in de Mariscal/Gringoland. Daar was het maar 10 graden (een temp.meter!), maar met verwarming op het terras! Al met al een heerlijke dag.

Het laatste verhaal dateert al weer van 21 september, in de tussentijd is er al weer het e.e.a. gepasseerd in Ecuador. Zo ben ik in 1 week tijd 2 leesbrillen kwijt geraakt, die ik hier had moeten kopen omdat er 1 NL bril was gebroken. De 1e Ec.bril is uit mijn tas gehaald, even ritsje open.....de volgende snap ik niet waar ik die heb gelaten. Vrijdag heb ik een lange wandeling door Quito gemaakt met de bril in een hoesje aan mijn pols.....toch was ik het kwijt na mijn wandeling.....Ga zo meteen dus naar de winkel om binnen een week mijn 3e leesbril te kopen, wil in ieder geval een reserve hebben. Gelukkig zijn ze maar $ 6,50 per bril, dat valt dus nog mee....maar ja mijn ´echte ´ reis is nog niet eens begonnen.

Donderdag de 22e wilde ik naar het Nationaal Museum Central Bank of Ecuador....ben er uiteindelijk wel gekomen, maar met een omweg. Tref ik een chauffeur die mij bij de verkeerde bank afzet, wat ik ook probeerde duidelijk te maken, maar hij deed of hij mij niet begreep of ik handelde iets te aardig bedacht ik me achteraf. ik werd ook nog eens figuurlijk afgezet door de chauffeur, hij vroeg 8 dollar-wat belachelijk veel is zo weet ik inmiddels door al mijn taxiritjes-dus ik zei 5 (wat ook al veel is) en hij wilde $ 5,5. ! Heb dit dus maar gegeven. Toen ik instapte was de meter aan, toen ik uitstapte dus niet! Maar ja, ik was niet waar ik wezen moest, met een volgende taxi naar de juiste Central Bank gebracht voor $ 1,25. Een mooi museum over Ecuador in vroeger tijden met heel veel mooi aardewerk, goud en schilderijen.

De afgelopen week heb ik ook geprobeerd om een geboekte vlucht bij Expedia te wisselen voor een andere vlucht, maar wat een ramp om dat voor elkaar te krijgen!! Inmiddels ben ik 2 telefoontjes naar Amerika verder, allebei duurden ze 45 minuten en bij allebei werd de lijn verbroken, en stond ik met lege handen. Verschillende malen proberen te bellen en dan was er weer geen goede verbinding. Hopeloos, en zoals dat bij grote bedrijven gaat het duurt even voordat je iemand aan de lijn hebt na het eindeloos kiezen van nummers om de juiste afdeling aan de lijn te krijgen. Morgen weer een kans!

Ook kwam ik er vorige week achter dat mijn creditcard niet functioneerde: in een winkel en op internet werkte het niet. Tot ik Betsy in het weekend aan de lijn had: de Rabobank heeft je creditcard geblokkeerd omdat er op 6- en 7 september 2 buitenlandse betalingen zijn gedaan. Zij willen je persoonlijk aan de lijn hebben, omdat ik problemen had met die card had ik al plannen om te bellen wat er aan de hand zou kunnen zijn...maar het was me nu duidelijk!! Maandagmorgen gelijk gebeld en de card is gelijk gedeblokkeerd en ze zijn nu op de hoogte van mijn langere verblijf in het buitenland.

Maandag was mijn eerste werkdag in het Parc Carolina en het was er fijn werken. Ik help mee in de keuken (met name de vaat en de bediening)om ca. 45 kinderen van 1 bordje etenen 1 beker limonade te voorzien. De kinderen hebben de ruimte in het park om hun energie kwijt te kunnen en leven niet op de straat, hebben meer manieren en zijn wat rustiger en vriendelijker. Een eerste groep luncht om half 1 en de tweede groep ongeveer 45 minuten later. Wanneer de 2e groep klaar is met de lunch, de vaat is gedaan heb ik tijd om met de kinds te spelen, te knutselen, vraag- en antwoordspelletjes achter de computer te doen, in de tuin te spelen. Rond 3 uur is het gedaan en komen er andere volunteers, 2 dagen per week.

Woensdag j.l. voor het eerst naar de kapper geweest, samen met mijn hostmam. De meest blonde kleur die ze hadden heb ik uitgezocht, maar de uitwerking is juist de kleur die ik probeer te vermijden: grijzig....beetje grijsblond, ben dus niet echt tevreden, maar kijk het nog even aan.

Donderdag heb ik geprobeerd foto´s te plaatsen bij mijn reismee, dat is nog niet gelukt. Wel wat foto´s op Picasa, maar dat kost me zoveel tijd.....Moet z.s.m. een oplossing vinden, want inmiddels staan er al ruim 300 foto´s op mijn sandisk van 4GB...

Voor volgende week heb ik een reis van 5 dagen naar de jungle geboekt, naar La Selva lodge. Daarover volgende keer meer, maar om te betalen had de academia graag cashgeld en moest ik dus 2 dagen met grote bedragen over straat. Wanneer je betaalt met paypal kost dat 5% extra en wanneer met je creditcard 10% extra.

de hoofdletter staat niet aan, maar toch gaat het nu opeens weer goed.

De griep is gelukkig weer helemaal over en kan dus weer het e.e.a. ondernemen, want daar had ik vorige week de energie even niet voor.

Vrijdagmorgen eerst naar de botanische tuin in het Parc waar ik werk, rond een uur of 9 vertrokken. Tot mijn grote verbazing is de Avenida Shyris geheel afgesloten, deze Av. Steek ik over om mijn werk te bereiken en de botanische tuin. Er lopen veel mensen met vlaggen rond en bij navraag hoor ik dat 30 september een special dag is, sinds vorig jaar. Toen is er op die dag een min of meer mislukte staatsgreep geweest door de politie. Zie hieronder wat ik op internet heb gevonden hierover:

Politie Ecuador in opstand tegen president

Laatste update: 30 september 2010 23:25 info

QUITO - De politie van het Zuid-Amerikaanse land Ecuador is in opstand gekomen tegen president Rafael Correa. De agenten houden de president gevangen in het ziekenhuis in hoofdstad Quito.

Foto:Thinkstock

De agenten begonnen donderdag massaal te betogen tegen een plan om hun bonussen te schrappen.

Bij een betoging zou een traangasgranaat zijn ontploft vlakbij het gezicht van de president en zijn vrouw.

Noodtoestand

Die president ging daarop naar het ziekenhuis. Hij meldde media dat agenten hem daar vasthielden. Honderden aanhangers togen daarop naar het hospitaal, waar ze slaags raakten met groepen politieagenten.

President Correa zei een staatsgreep te vrezen. Hij kondigde daarop de noodtoestand af in zijn land. Dat betekent dat de militairen het voor het zeggen krijgen. De toestand geldt voorlopig voor de periode van een week. De militairen staan grotendeels achter de links-georiënteerde president. Ze zijn echter nog niet in actie gekomen.

KLM-vliegtuig

Demonstrerende politieagenten hebben ook het parlement bestormd en in bezit genomen. Het vliegveld is eveneens bezet. Op de luchthaven staan meerdere toestellen voorlopig aan de grond, waaronder een KLM-vliegtuig met eindbestemming Bonaire. Een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij liet weten dat het KLM-personeel en de passagiers in alle rust afwachten tot zij kunnen vertrekken.

Meerdere regeringsleiders in de regio spreken ondertussen hun vertrouwen uit in Correa. Onder hen de bevriende president Hugo Chavez van Venezuela. Die riep het leger op ,,om geen staatsgreep tegen Correa te steunen''. Volgens Chavez is het leven van de president in gevaar.

Deze dag wordt dus herdacht en Quito staat vol met bussen met mensen uit het hele land. De enige plaats waar wordt herdacht is dus vlak bij mijn werk en ik zie het vanuit de verte aan. Wil wel weg zijn om 5 uur wanneer er ´iets ´ gaat plaats vinden. Werk tot 3 uur en heb daarna een taxi genomen naar Guapolo, waar ik in sneltreinvaart een kerk heb bekeken en de omgeving. Het ligt onderaan een heuvel en teruglopen wordt een hele klus, dus de taxi wacht. Ik heb me af laten zetten in de wijk Guapolo, waar ik om een uur of 4 heb geluncht en daarna ben gaan lope nom terug te gaan naar huis. Door die ´herdenking´ was het ontzettend druk in Quito, uiteindelijk heb ik 2 uur gelopen om thuis te komen; bussen zaten overvol en taxi´s idem dito.

Last but not least: ik vind het ontzettend leuk om van jullie te horen! Dank je wel voor de reacties op mijn reismee en natuurlijk de lieve mailtjes!!!

XXX Gerry

Reacties

Reacties

ellen.debruijn@hetnet.nl

Fijn om te lezen dat je weer beter bent. En ben ook blij dat je niets is overkomen met al dat geld bij je. Het weer begint alweer wat hollandser te worden, donderdag wordt het 15 graden. We zijn nog steeds geen opa en oma geworden. Werk laat ook nog steeds op zich wachten. Sport 3 x in de week, maar val niets af, moet denk ik ook maar naar Ecuador komen. Wat een spannend leven heb je toch, hartstikke leuk voor je en ik ben weer benieuwd naar je volgende belevenissen. Knuf Ellen

Marloes de Klerk

Het wordt tijd om iets van me te laten horen. Ik lees met veel plezier jouw spannende verhalen, want dat zijn ze wel. Dan is mijn leventje maar saai!!!!
Geniet van de reis die je gaat maken en pas goed op jezelf!
Groetjes Marloes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active