GerryvdS.reismee.nl

la suigente historia de Quito

Hi lieve vrienden en bekenden,

Leuk om de berichtjes van jullie te lezen!! Ga zo door a.j.b.!! Het meest makkelijke onderdeel van de reis zit er op wat betreft sociale contacten. De Spaanse taal is een ander verhaal!

Time flies when you´re having fun......alweer 4 weken ben ik in Ecuador, dat gevoel heb ik niet moet ik zeggen. Volgens mijn reismeeblog zit er al 17% op van mijn reis....

Afgelopen vrijdag mijn laatste Spaanse les gehad, met een certificaat (beginner alto) afgesloten, had gehoopt een stapje hoger (medium bajo) te eindigen. De komende week (4 weken) zal ik ervaren of mijn Spaans voldoende zal zijn in mijn werk. Vorige week ben ik samen met Carolina van de academia op bezoek geweest bij het project voor straatkinderen. Ik kreeg een filmpje te zien over de straatkinderen in Quito, veel van hen snuiven lijm. Ook heb ik een dik boek meegekregen, uiteraard in het Spaans, om e.e.a. door te lezen over het vrijwilligerswerk. Vanmiddag ga ik daar de tijd voor nemen, heb al wel gelezen dat het min of meer verboden is om een andere taal te spreken....Volgende week kan ik jullie meer vertellen over hoe het mij vergaat binnen dit project, de eerste 3 dagen zal ik een inwerktraject doorlopen en daarna kan ik waarschijnlijk aan de slag. Het project ligt in het oude deel van de stad, met veel monumentale gebouwen en kerken en de Dom. Ook het regeringsgebouw van president Rafaël Correa ligt aan het Plaza Grande. Na mijn werk kan ik dus in die 4 weken het oude Quito gaan verkennen. Ik loop er in ieder geval dagelijks langs om mijn werk te bereiken. Gedurende 4 weken zal ik 1 uur v.v. moeten reizen, te beginnen met 10 minuten lopen naar het busstation, vervolgens een half uur in de Ecovia-bus van noord naar zuid en daarna nog een kwartier naar Loja. Dit alles voor $ 0,50 v.v.

Omdat ik in de 3e week vol rode, ontzettend jeukende bulten zat, die me ´s nachts soms uit mijn slaap hielden heb ik bij een pharmacia anti-histaminetabletten gekocht en ik moet zeggen: ze helpen, gelukkig. Ik werd er gek van, mijn armen, benen, buik...en wat het geweest is, I dont´t know. Ik heb hier bijna geen mosquito´s gezien. Dacht eerst nog aan vlooien, maar zag op internet dat de bulten hier niet aan voldeden. Tot zover de ´ellende´.

Jammergenoeg zitten de lessen er op, ik heb er een paar leuke medecursisten ontmoet. Maar zoals het gaat (en zeker op reis), ieder gaat weer zijnsweegs. De een terug naar Amerika, de ander reist door naar Costa Rica, de volgende naar Riobamba voor vrijwilligerswerk en de ander nog wat extra Spaanse les.

Vorige week zaterdag met een groep naar de Cotopaxi vulkaan geweest, die zoals gebruikelijk in nevelen was gehuld. De besneeuwde topvan 5897 mtr. is niet zo vaak te zien, wij zagen hem uiteindelijk op de terugweg naar Quito toen het weer opklaarde boven de Cotopaxi.

Het was afzien geblazen. Op een hoogte van 4400 mtr. kwamen we aan met onze 4-wheeldrive, waar we de refuge op zo een hoogte van 4800 mtr zagen liggen. We waren niet de enigen, het is een veelgeboekte dagtocht. Volgens het boekje duurt de wandeling van 400 mtr ongeveer 1 uur en 20 minuten, de meesten liepen mij voorbij en ik heb er ongeveer 50 minuten over gedaan. We waaiden uit ons hemd, echt een sterke koude wind en door de bewolking niet al te ver zicht. Ik was op en was blij dat ik op 4800 mtr was aangeland, nog nooit was ik zo dicht bij de zon, te voet welteverstaan, en ik voelde mijn longen letterlijk in mijn lijf. Een wandeling naar de glaciers heb ik dan ook aan me voorbij laten gaan, nog meer doorzettingsvermogen zat er even niet in. Er zat nog een Hollandse man in de groep, die het rustig zijn sigaretje wilde roken op die hoogte en met die wind. Hij was trouwens de eerste dag in Quito van bijna al zijn belangrijke spullen beroofd in de bus en dat had hem een dag gekost. Ik heb trouwens niet meer gerookt nadat ik in Quito, op 2850 mtr, ben aangekomen. Het is me opgevallen dat er hier trouwens maar weinig mensen roken. De sigaretten die ik heb gezien zijn alleen Marlboro´s en dan nog wel achter slot en grendel in sommige supermercado´s. Roken is ook absoluut niet nodig hier, de uitlaatgassen van de vele oude auto´s en bussen compenseren het gebrek aan nicotine totaal. Ik weet trouwens niet wat gezonder is, die zwarte roetdampen zijn ook niet echt gezond.

Mijn Casio camera die ik had meegenomen functioneerde niet goed, dacht eerst dat het kwam door de hoogte....In een Casioshop na laten kijken en de lens en nog iets functioneerde niet en dat zou me $ 80 gaan kosten. Omdat ik dat niet helemaal vertrouwde heb ik voor het dubbele bedrag toch maar een nieuwe camera aangeschaft, een Canon ditmaal. Heb net geprobeerd foto´s toe te voegen, maar dat is me nog niet gelukt, helaas.

Dindsdag j.l. hebben we op school de typisch Ecuadoriaanse drank canelazo gemaakt en opgedronken. Wij hebben het in 2 variaties gemaakt. Met maracuya en met naranquila. Zoals de naam al een beetje zegt is de drank met kaneel, kruidnagels en piment. En de drank, aguardiente is gemaakt van sugarcane (suikerbiet?). Een overheerlijk drankje!! Donderdagavond zijn we met zijn 6en naar Ronda gegaan, een gerenoveerd straatje waar je het op iedere hoek kunt bestellen. Een avondje met Ecuadoriaans muziek en mexicaans eten.

Gisteren naar een indrukwekkend museum geweest, het Capilla del Hombre. Op de website http://www.capilladelhombre.com/ kun je meer zien van deze beroemde kunstenaar, Osvaldo Guayasamin.

´s middags met mijn hostmam Paulina naar een Babyshower (zo heet het dus werkelijk) geweest. Dit is een soort van feestje, alleen voor vrouwen en wordt gehouden ca. 4 wkn vóór de bevalling. Het lijkt op een kinderverjaardag; slingers hangen op en er hangen roze ballonnen, er is een taart met de naam van de nog niet geboren baby, in mijn geval Luciana Valentina. Er worden spelletjes gedaan zoals stoelendans, raden wat er op een briefhe staat geschreven, beschrijven wat de oma van de baby aan heeft, je eigen omvang met toiletpapier meten en afscheuren. Vervolgens kijken of dit dezelfde omvang heeft als de a.s. moeder. Bij alle spelletjes zijn er winnaars, die een cadeautje krijgen en dat niet wordt uitgepakt.

Lieve groeten vanuit Quito van Gerry!!

Reacties

Reacties

Abdel

Een heel kleurrijk en informatief verslag, Gerry.

Gerard en Hannie

Al heel veel meegemaakt dus. Hopelijk is je spaans toereikend voor het vrijwilligerswerk.
Wij gaan vrijdag voor een week naar Ouddorp, ook leuk!
Groetjes.

Carmen

Heerlijk te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!!
En geweldig dat je die vulkaan beklommen hebt!!

Veel plezier en ben nu al benieuwd naar je volgende ervaringen!

Margo

Klinkt weer helemaal goed, Gerry!
Je krijgt de groeten van Sarah; ze is op een prehistorisch kamp op de Veluwe, waar geen douche e.d. is. Dat vindt ze beter dan jouw koude douche.

Take care!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active