GerryvdS.reismee.nl

Bezoek uit NL in Cusco en de Inca`s!

Een zonnig hallo vanuit Arequipa waar ik momenteel 2 dagen verblijf in een hostal met een Nederlandse eigenaresse. Hier schijnt 360 dagen per jaar de zon en het regent maar af en toe, 150 mm per jaar. Het is overdag gemiddeld een graadje of 23 op een hoogte van 2380 mtr.

Het ligt in een prachtige valley, omgeven door de met sneeuw bedekte El MIsti vulkaan van 5822 mtr., met aan de ene zijde de berg Chachani van 6057 mtr. En aan de andere zijde de Pichu-Pichu van 5669 mtr. Weer een prachtige omgeving dus en het houdt voorlopig nog niet op. Volgens mijn reismeeblog ben ik precies op de helft, maar eigenlijk nog maar net aan het reizen. En dat laatste merk ik wel, ik moet echt tijd gaan besteden aan het op de hoogte houden van mijn familie, vrienden en bekenden!! En van het organiseren van mijn overnachtingen, bus-, vlieg- en boottrips. Daar heb ik dus dit zonnige dagje voor vrijgehouden, de zon is hier zo sterk dat ik er maar beter uit kan blijven.

Vanmorgen mijn bank gebeld, voor de 2e keer blijk ik wederom geen geld uit de muur te kunnen halen. Een paar weken terug in Cuenca precies hetzelfde verhaal. Enne….ik ben een pasje kwijtgeraakt in Cusco-niet gestolen of zo, weet het niet. Misschien toch in de pinautomaat laten zitten, hier krijg je je pasje namelijk pas terug als je je geld al hebt ontvangen en de vraag op de display hebt beantwoord of je al of niet nog een transactie wilt. Uiteraard in de omgeving nagevraagd, er zijn hier winkels met pinautomaat die stapels pasjes hebben liggen! Het geeft me een iets beter gevoel dat ik gelukkig niet de enige ben, alhoewel ik er bijna van overtuigd ben dat ik mijn pas heb meegenomen. Niet terug gevonden nog (hoop nog steeds in een hoekje van of in mijn bagage…niet goed gezocht of zo…)Heb ik 1 pasje over waarmee ik niet kan pinnen; ga er nog van uit dat het goedkomt, tenslotte werkte het andere pasje ook weer na enkele dagen. Inmiddels maar geld gewisseld tegen een niet al te beste koers, pinnen is goedkoper! En dan heb ik altijd nog mijn creditcard, mocht de nood echt aan de man komen. Maar echt vrolijk word ik er niet van. Voor het overige gaat het goed, maak je niet bezorgd!

Mijn week met Betsy en Ton was fantastisch, we hebben veel gezien, gegeten, gedronken, gelachen en bovenal genoten van het wondermooie Machu Picchu!! En van Cusco, volgens de gids is Cusco met een s en niet met een z. Ik gebruik de s, alhoewel ik het in de boeken meestal met een z zie staan.

Dinsdagmiddag 25 oktober ben ik aangekomen in Cusco, nadat mijn vlucht van Lima naar Cusco was gecancelled, zo las ik op Lima airport. Dit nadeel had gelukkig ook zijn voordeel: bij navraag kon ik gelijk inchecken op een vlucht van slechts 15 minuten later. Hoefde niet in een lange rij te staan om in te checken of bagage af te geven. Want een beetje chaos was het wel op de luchthaven van Lima, rugzak werd niet doorgelabeld en alles en iedereen liep door elkaar. Het was een mooie vlucht, ik zat gelukkig aan de goede kant om de met sneeuw bedekte toppen van de Andes te zien, alhoewel de meeste toppen in wolken (of nevelen?) waren gehuld. In het vliegtuig voor het eerst en gelijk voor het laatst Inka Kola gedronken, mierzoet en lichtgevend geel van kleur. Wat me weer aan mijn jeugd deed terugdenken, aan de ontploffende flessen Exota met diezelfde lichtgevende kleur. Na aankomst in mijn hotel ben ik gelijk even Cusco in gelopen. Moest door een ontzettend smal steegje, waar 1 auto doorheen kon rijden en jij zo ongeveer met je rug tegen de muur op het trottoir moest staan. Beetje overdreven, maar niet echt veel. Wat een winkeltjes, niet normal, maar eigenlijk kan het ook niet anders op een plaats waar heel de wereld op af komt om naar Machu Picchu te gaan.

Cusco is ook een mooie stad, het is de oude hoofdstad van het Incarijk en rond AD 1100 gesticht. Het heeft rond de 400.000 inwoners en heeft zich ontwikkeld tot een commercieel- en toeristisch centrum. Koloniale kerken, kloosters, ruïnes worden afgewisseld met restaurants, hotels, bars en winkeltjes. Ook zijn er veel overblijfselen van Inca-muren in de stad te zien.

De eerste dag in mijn hotel draaide ik gelijk de kraan van de muur en kreeg gelijk een andere kamer. ^savonds uit eten, waar ik in het restaurant gratis de nationale drank van Peru, de Pisco Sour kreeg. Een lekker drankje, dat ik samen met Betsy diverse malen in ons supermooie hotel, een voormalig klooster met kerk, heb gedronken. Niet uit een glas, maar uit een stenen kelk. Jammie,jammie. Het was trouwens echt smullen geblazen in Cusco en Agua Caliëntes (warm water, wat een leuke plaatsnaam) in onze hotels en restaurants.

Donderdagmiddag was het dan zover, ik heb er naar uitgekeken om eindelijk weer bekenden te zien en wie kan dat beter zijn dan mijn tweelingzus!! Met haar vriend Ton. Wachtend in de lounge van het hotel had ik zicht op de ingang van het hotel en eindelijk, een uur na hun vlucht kwamen ze het hotel binnengelopen……..Fantastisch, lief, heerlijk, geluk, blijblijblij!

Alle excursies waren al geregeld in NL door Betsy. Donderdag hebben we rustig aan gedaan, ze hadden er tenslotte een lange reis opzitten met 7 uur tijdverschil (inmiddels zijn dat er 6).

Vrijdag was de eerste excursie die ons naar Sacsayhuaman voerde, met prachtige Incamuren op een heuvel in het noorden Cusco. Ontzettend grote stenen, ze wegen tot wel 130 ton en met absolute perfectie op elkaar gemonteerd. Eeuwenlang hebben ze gedacht dat het een fort was, maar de architectuur suggereerden een groot heiligdom en tempel naar de zon. Verder naar Tambo Machay waar water uit nog steeds onbekende/verborgen bronnen stroomt.

´s Middags hebben we Santo Domingo bezocht, zuidoost op de Plaza de Armas. Gebouwd in de 17e eeuw op de muren van Qoricancha, tempel van de zon. Foto÷s mogen er niet worden genomen, zoals in veel kerken, musea en gebouwen.La Compañia de Jesus, gebouwd aan de zijde van de Amarucancha, residentie van de Inca Huayna Capac uit de late 17e eeuw.

Inmiddels zit ik al ruim 3 uur te internetten en heb ik dorst en ook wel weer wat trek gekregen. Misschien dat ik eind van de middag of vanavond nog even tijd heb om wat meer te vertellen over MP, daar ben ik niet aan toe gekomen. Ook nog 2 vluchten geboekt en foto÷sgeplaatst…

Morgen voor 2 dagen naar Colca Canyon om zondag verder te reizen met de bus naar het Titicacameer richting Bolivia=waar ik volgende week vrijdagavond hoop aan te komen.

Warme groeten uit Arequipa, Peru

xxxGerry

Reacties

Reacties

Linda

Oooh, wat een gave foto's van machu picchu!! Leuk om te lezen hoe je van alles geniet, houden zo! Xxx

Ellen de Bruijn

Had al bij een foto geschreven dat ik het ontzettend mooi vind. Leuk ook dat je zo genoten heb met Betsy en Ton. En heerlijk verwend natuurlijk!! Liefs Ellen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active